SGI-skydd (föräldrapenning) för medföljande vid utalandsstationering via URA

Hem Forum Allmänt SGI-skydd (föräldrapenning) för medföljande vid utalandsstationering via URA

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Marika Tornberg 3 dagar, 5 timmar sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

fredriklindsten
    Deltagare

Hej,
    Jag är statligt anställd och jag var utlandsstationerad i Storbritannien 2014-02-01 — 2015-01-31 enligt URA. Min fru var medföljande och var tjänstledig ifrån sitt arbete i Sverige under den här tiden. Är det någon här som vet vad som gäller för hennes SGI? Finns det någon möjlighet att få SGIn baserad på hennes anställning innan utlandsstationeringen?

Anledningen till att jag frågar är att vi väntar barn och har börjat planera inför föräldraledighet, och vi insåg då att min fru inte kommer hinna komma upp i de 240 dagar (räknat från 1 februari i år) som krävs för att få sjukpenningbaserad föräldrapenning.

Hälsningar
    Fredrik

Marika Tornberg
    Forumledare

Hej Fredrik,

Försäkringskassan vill att man ska ha varit sysselsatt en viss tid under graviditeten för att man ska kunna behålla sin SGI. Om hon har varit tjänstledig utan sysselsättning så kan det bli svårt, men om hon t ex har studerat ett ämne inom sitt yrke så kanske det kan gå. Det gäller dock att hon har varit folkbokförd i Sverige under den tiden.

Jag rekommenderar dig att höra dig för med Försäkringskassan, som du kan kontakta den här vägen; http://www.forsakringskassan.se/kontakt

Läs också om föräldrapenning här http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning.

Jag är ledsen om jag ger dig allmänna svar, men när det gäller dessa frågor så är svaren beroende på flera faktorer som gör att vi måste hänvisa till handläggare på Försäkringskassan.

Hälsningar,
    Marika
    Svenskar i Världens kansli

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.