Finansinspektionen återkopplar på resolution om tillgång till grundläggande banktjänster och BankID 

Utlandssvenskarnas viktigaste sakfrågor har skickats ut på remiss till riksdagspolitiker, departement och myndigheter. Nu har Finansinspektionen svarat på resolutionen som rör utlandssvenskarnas tillgång till BankID och svenska banktjänster.  

Svenskar i Världen har sammanställt utlandssvenskarnas viktigaste sakfrågor, baserat på de 26 förparlament som genomfördes i våras inför Utlandssvenskarnas parlament 2025. 

Utifrån diskussionerna har resolutioner med problembeskrivningar och konkreta lösningsförslag tagits fram inom ett femtontal sakområden. Under hösten har dessa skickats till samtliga riksdagspolitiker, samt till berörda departement och myndigheter. 

En av dessa resolutioner handlar om utlandssvenskars tillgång till grundläggande svenska banktjänster och BankID – ett område där allt fler vittnar om svårigheter att behålla sitt konto, öppna konto, eller få BankID. 

I resolutionen uppmanas Svenska Bankföreningen att godta pass/id-kort som bevis på styrkt identitet för personer med samordningsnummer samt att gemensamma riktlinjer tas fram som säkerställer att utlandssvenskar får behålla sina konton.  

Finansinspektionen (FI) som är tillsynsmyndighet för svenska banker har nu svarat på resolutionen.  

 

Dela med dig av dina bankerfarenheter i vår enkät!

För att få en tydligare bild av hur utlandssvenskar drabbas och var problemen är som störst genomför Svenskar i Världen en enkät om tillgången till banktjänster.  

Läs mer om undersökningen och delta här.