Ny strategi för varumärket Sverige
Sverigebilden utomlands behöver förbättras. Svenska institutet har därför fått i uppdrag att ta fram en ny kommunikationsstrategi som ska stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, skapa förtroende och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet.
Vi lever i en tid då demokratiska värderingar, handel och internationellt samarbete utmanas. Samtidigt ökar konkurrensen om investeringar, talanger och förtroende. Sverige har på senare år utsatts för påverkanskampanjer och hybridhot. Detta sammantaget gör att det behövs en gemensam kraftsamling för Sverige som varumärke.
– I en tid av ökade informationshot och internationella utmaningar är en stark och faktabaserad Sverigebild viktigare än någonsin. Den nya strategin är resultatet av en bred nationell kraftsamling och syftar till att ge alla som verkar internationellt ett gemensamt verktyg för att bygga relationer, öka förtroendet och främja Sveriges långsiktiga intressen, sa Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet i samband med att strategin lanserades i slutet av april.
Video: Sharing Sweden band film.
Utlandssvenskarna viktiga ambassadörer
Sedan 2013 har Sverige haft en kommunikationsstrategi och en visuell identitet, utvecklad av Svenska institutet i samarbete med Business Sweden, Visit Sweden och Utrikesdepartementet.

The Sweden brand model. At the top is Sweden as a pioneering country and the promise ‘Sweden gives space to grow’. Our strategic qualities are reliability, collaboration, and creativity. The foundation of the brand is our strong democracy.
Bild och bildtext: Sharing Sweden
För ett drygt år sedan fick Svenska institutet uppdraget av regeringen att ta fram en ny strategi. Arbetet har gjorts genom att samla aktörer från näringsliv, akademi, myndigheter och civilsamhälle – Svenskar i Världen var en av organisationerna som medverkade. Över 300 personer har deltagit i intervjuer, hearingar och workshops för att identifiera Sveriges styrkeområden och de associationer som driver Sveriges konkurrenskraft.
Ju fler aktörer som sprider en faktabaserad och positiv bild av Sverige och svenska lösningar, desto starkare blir genomslaget för Sverige i världen.
– I det arbetet är de närmare 700 000 utlandssvenskarna viktiga ambassadörer, säger Svenskar i Världens generalsekreterare Cecilia Borglin.
Läs mer om strategin här.
Strategin har även sammanfattats i filmen: The brand of Sweden as a strategic asset – Sharing Sweden
Som ett komplement till strategin har Svenska institutet tagit fram en Rapport om varumärket Sverige 2025 som visar hur Sverige presterar i internationella jämförelser i relation till de styrkor som lyfts i den nya strategin.