”En positiv Sverigebild är ett viktigt smörjmedel”
Vår starka demokrati och svenska värderingar tillsammans med vår innovationskraft är några av hörnstenarna i den positiva bilden av Sverige som många utomlands delar. Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Svenska institutets ställföreträdande generaldirektör Anna Rudels om Sveriges nya kommunikationsstrategi.
Sverige har en ny kommunikationsstrategi med målet att stärka Sverigebilden. Bakgrunden är behovet av en gemensam röst – ju fler som lyfter fram Sveriges styrkor, desto kraftfullare blir vi som land samtidigt som genomslagskraften för svenska intressen stärks.
– Sveriges konkurrenskraft bottnar i vår starka demokrati, och vår omsorg om individen gör oss till ett av världens mest innovativa länder, säger Anna Rudels som är ställföreträdande generaldirektör på Svenska institutet.
På Utlandssvenskarnas parlament diskuterar bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa tillsammans med Anna Rudels om hur Sverige uppfattas utomlands och hur vi vill att Sverige ska uppfattas – och varför det överhuvudtaget är viktigt.
– Allt blir lättare med en positiv Sverigebild, allt ifrån att locka hit topptalanger till utländska investeringar, men också när svenskar och svenska företag ska göra affärer utomlands, säger Benjamin Dousa.
Utlandssvenskarnas betydelsefulla roll lyfts i samtalet.
– En positiv Sverigebild är ett viktigt smörjmedel och i det sammanhanget är utlandssvenskarna bland våra viktigaste ambassadörer runt om i världen, betonar Benjamin Dousa i intervjun.
En starkare Sverigebild
Se Utlandssvenskarnas parlament här.